Kodeks pracy przewiduje obowiązek ustanowienia regulaminu wynagrodzenia dla pracodawcy, zatrudniającego dwudziestu, lub więcej pracowników, o ile warunki wynagrodzenia nie zostały ustalone w układach zbiorowych. Regulamin wynagrodzenia i układy zbiorowe obowiązujące w danym zakładzie pracy, zaliczamy do autonomicznych źródeł prawa pracy i są one wiążące, zarówno dla pracodawcy, jak i pracowników. Postanowienia takich regulaminów, czy układów zbiorowych nie mogą być sprzeczne z kodeksem pracy. Nie mogą wprowadzać także zmian na gorsze, dla pracowników, nawet jeśli się na to godzą. W przypadku wprowadzenia takich zmian, uważa się je za nie obowiązujące i stosuje się odpowiednie przepisy, zawarte w kodeksie pracy. W regulaminach wynagrodzenia reguluje się składniki sytuacji prawnej pracownika w zakresie przysługującego mu wynagrodzenia, Uregulowane mogą być: wynagrodzenie zasadnicze, premie, prowizje, wynagrodzenia pracowników oddelegowanych, wynagrodzenia akordowe. Wszystko to podlega opublikowaniu zgodnie z zwyczajami, przyjętymi w danym zakładzie pracy.