Każdy z nas odczuwa raz na jakiś czas stres w pracy. Niektórzy częściej, inni rzadziej. Czym jest spowodowany stres i jakie są przyczyny różnić w poziomie stresu osób pracujących na tych samych stanowiskach?
Na poziom stresu w pracy wpływa kilka czynników. Najważniejsze z nich to poziom wymagań w stosunku do pracownika, jego zdolność do sprostowania tym wymaganiom oraz wsparcie społeczne bądź jego brak.
Największy stres odczuwają osoby, wobec których stawiane są bardzo wysokie wymagania, a kontrola ze strony pracodawcy jest niewielka. Wówczas odczuwamy brak aktywności, wsparcia ze strony firmy, w której pracujemy. Czujemy, że wszystko spoczywa na naszych barkach. Często pracodawca widząc, że sobie bardzo dobrze radzimy, nakłada na nas dodatkowe obowiązki, a my nie jesteśmy w stanie powiedzieć, że sobie z nimi nie poradzimy. Dlaczego? Albo jesteśmy zbyt ambitni albo boimy się utraty pracy.
Zestresowany pracownik pracuje mniej efektywnie od swoich kolegów, popełnia błędy, niechętnie reaguje na wprowadzane zmiany w obawy nad zwiększeniem ilości pracy. W konsekwencji pracownik staje się coraz mniej użyteczny dla firmy, dopada go wypalenie zawodowe.
Jak temu zapobiec, zapytasz. Po pierwsze – szczera rozmowa z przełożonym. Jeżeli czujesz, że masz za dużo obowiązków, nie obawiaj się o tym powiedzieć. Jesteś cennym pracownikiem dla firmy i nikt Cię nie zwolni. Przeciwnie – doceni Twoją szczerość, bo dla pracodawcy jakość pracy jest najważniejsza, nie tylko nakładanie nowych obowiązków,
Działania zapobiegające stresowi zawodowemu to z jednej strony interwencja nastawiona na organizację ? polegająca na osłabieniu stresującego charakteru środowiska zewnętrznego, z drugiej zaś działania ukierunkowane na jednostkę – służące obniżeniu indywidualnej podatności na stres.
W przeciwdziałaniu stresowi mogą być pomocne również działania pozapracowe, takie jak uprawianie sportu czy nauka technik relaksacji.