Dla większości z nas podjęcie pierwszej pracy kojarzy się z dorosłością oraz niezależnością. Jest to jednak bardzo trudny etap życia każdego z nas. Nie wiemy, co nas czeka, czy sprostamy oczekiwaniom pracodawcy, czy praca spodoba się nam. Co powinniśmy wiedzieć przed podjęciem pierwszej pracy? W kilku słowach postaram się przybliżyć Wam to zagadnienie.
Podejmując pierwszą pracę musisz posiadać REGON. Wyrabia się go raz na całe życie. Przed przystąpieniem do wykonywania obowiązków służbowych powinieneś zostać skierowany na wstępne badania lekarskie. Powinieneś również przejść obowiązkowe szkolenie wstępne z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.
Warto również wiedzieć o co pracodawca nie może Cię pytać. Są to kwestie dotyczące życia prywatnego, potomstwa, danych wrażliwych, etyki i dóbr osobistych. Po podjęciu pracy często zadawane jest pytanie o posiadanie/nieposiadanie dzieci ze względu na to, że pracownikom-rodzicom przysługują niekiedy dodatkowe profity.
W umowie o pracę koniecznie powinny znaleźć się takie dane jak rodzaj umowy i rodzaj wykonywanej pracy, miejsce pracy, wymiar czasu pracy, data rozpoczęcia pracy, wysokość pensji. Jeżeli brakuje jakiekolwiek z powyższych informacji, koniecznie poproś o ich umieszczenie w umowie. Warto zwrócić uwagę również czy nasza pensja zawarta w umowie zgadza się z wcześniejszymi ustaleniami – sprawdź czy jest to kwota netto czy brutto!