Firma działając na rynku podlega ścisłym wpływom znajdujących się w jej otoczeniu podmiotów. Nie tylko ekonomiści zajmujący się teoretycznymi rozważaniami odnośnie tej kwestii, lecz także menedżerowie oraz kierownicy zarządzający na co dzień przedsiębiorstwem zauważają jak dużo zależy od otoczenia w którym się funkcjonuje. Otoczenie to można podzielić na bliższe oraz dalsze, a więc to bezpośrednio wpływające na organizację, jak również dalsze elementy. Najważniejszym elementem otoczenia są oczywiście klienci. Jeżeli występuje duże zainteresowanie asortymentem firmy to przedsiębiorstwo może liczyć na duże zyski, w przeciwnym razie należy dokładnie przemyśleć kwestię rozpoczynania działalności. Jeżeli popyt, a więc zgłaszane zapotrzebowanie jest sezonowe, czyli większe w poszczególnych miesiącach a mniejsze w innych lub też jest znikome firma może nie wygenerować przychodu w takiej wysokości, która pozwoliłaby na pokrycie wszystkich niezbędnych do poniesienia kosztów. Kolejnym ważnym elementem są firmy konkurencyjne.

Jeżeli w branży do której wchodzi przedsiębiorstwo działa wiele podmiotów wówczas bardzo trudno będzie się przebić poprzez gąszcz proponowanych przez nich ofert. Firma może mieć problemy z zaistnieniem na rynku oraz zainteresowaniem konsumentów swoimi wyrobami. Najlepszym rozwiązaniem jest sytuacja w której przedsiębiorstwo jest jedynym dostawcą danego rodzaju produktów. Jest to tak zwany monopol, wówczas można nie tylko sprzedać całą ilość wyprodukowanych sztuk wyrobów, lecz również firma ma dużą autonomię w kształtowaniu ceny, co oznacza większy zysk. Warto również pamiętać, że na działalność organizacji mają wpływ jeszcze inne czynniki. Bardzo ważne są decyzje podejmowane przez polityków, szczególnie w sferze gospodarczej. Podniesienie podatków powoduje zmniejszenie wysokości dochodu jakim rozporządzają obywatele oraz ograniczenie konsumpcji. Negatywny wpływ może mieć również podniesienie akcyzy oraz nawiązanie lub ograniczenie współpracy z danym państwem w sferze gospodarczej.