Przeglądając oferty pracy wiele stanowisk jest związanych z koniecznością znajomości co najmniej jednego języka obcego. Najczęściej jest to język angielski, który staje się językiem w którym można dogadać się na całym świecie. Przede wsyztskim używany jest w negocjacjach biznesowych, lecz również podczas podróży prywatnych. Jest on uniwersalny, a wiele nazw stosowanych w Polsce pochodzi właśnie z tego języka. Dużym atutem jest także znajomość innego języka najlepiej mniej znanego. Bardzo często pojawiają się w ogłoszeniach wymogi dotyczące języka fińskiego, węgierskiego lub japońskiego. Takie umiejętności pomagają na lepsze wykonywanie swoich obowiązków oraz na możliwość dogadania się z kontrahentem zagranicznym. Zazwyczaj są wymagane w dużych koncernach posiadających filie w różnych państwach, lecz coraz więcej mniejszych firm decyduje się na umiędzynarodowienie swojej działalności widząc w tym wiele korzyści oraz możliwość wygenerowania wysokiego zysku. Prowadzenie działalności bez znajomości języka obcego coraz częściej stanowi duży problem. Jeżeli nasza firma powstała niedawno i działa jedynie na rynku lokalnym, a my nie posiadamy ambicji na rozwiniecie jej działalności to oczywiście język obcy będzie nam całkowicie zbędny. Jednak w przypadku podmiotów, które uzależnione są od kontrahentów lub klientów zagranicznych dość uciążliwe może być ciągłe korzystanie z usług tłumacza. Przedsiębiorca prowadząc negocjacje musi liczyć na odpowiednie przetłumaczenie tekstu, co sprawia, ze nie zawsze możemy uzyskać zamierzony efekt.

Jeżeli działalność związana jest z ekspansją na rynki zagraniczne, a więc otwarciem filii lub zakładu produkcyjnego w innym państwie to wymagane jest zatrudnienie specjalisty posiadającego nie tylko gruntowną wiedzę dotyczącą wybranego przez nas rynku, ale też posługującego się biegle danym językiem. Szef nie ma wówczas możliwość kontrolowania i oceniania pracy takiego pracownika, gdyż barierą nie do pokonania jest wówczas znajomość języka. Dużo firm opiera obecnie swoja działalność na eksporcie oraz imporcie. Pozwalają one na znalezienie dostawców oferujących najniższe ceny oraz najlepszą jakość oraz na dostarczeniu odbiorcom finalnym produktu z wysoką marżą. Decyzja o ograniczeniu współpracy z dostawcami krajowymi lub też zdobycie klientów za granicą jest możliwe w sytuacji, gdy posiadamy znajomość języka obcego.